وبلاگ رسمی کانون فرهنگی ظهور طالقانی
از اینکه به وب سایت ما اومدید ممنونیم بیزحمت نظراتتون رو برامون بفرستید.
وبلاگ رسمی کانون فرهنگی ظهور
http://kanoonzohoor.blogfa.com
09016520411 نظرات و پیشنهادات
زندگينامه امام زمان، حضرت مهدي (ع)
آخرین امام شیعیان در پانزدهم ماه شعبان 255 ق، علی رغم مراقبت های ویژه مأموران حکومت عباسی، در خانه امام عسکری علیه السلام چشم به جهان گشودند. تولد مخفیانه آن حضرت بی شباهت به تولد حضرت موسی علیه السلام و حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام نیست.
نام: محمد بن الحسن
كنيه: ابوالقاسم
امام زمان حضرت مهدی (عج) هم نام و هم كنيه حضرت پيامبر اكرم(ص) است. در روايات آمده است كه شايسته نيست آن حضرت را با نام و كنيه، اسم ببرند تا آن گاه كه خداوند به ظهورش زمين را مزيّن و دولتش را ظاهر گرداند.
القاب امام زمان حضرت مهدی (عج):
مهدى، خاتم، منتظر، حجت، صاحب الامر، صاحب الزمان، قائم و خلف صالح.
شيعيان در دوران غيبت صغرى ايشان را «ناحيه مقدسه» لقب داده بودند. در برخى منابع بيش از 180 لقب براى امام زمان(ع) بيان شده است.
ولادت امام زمان حضرت مهدی (عج):
وی یگانه فرزند امام عسکری علیه السلام یازدهمین امام شیعیان است. امام زمان حضرت مهدی (عج) در سحرگاه نیمه شعبان 255 ق در سامرّا چشم به جهان گشود و پس از پنج سال زندگی تحت سرپرستی پدر، و مادر بزرگوارشان نرجس خاتون، در سال 260 ق به دنبال شهادت حضرت عسکری علیه السلام ـ همچون حضرت عیسی علیه السلام و حضرت یحیی علیه السلام که در سنین کودکی عهده دار نبوّت شده بودند ـ در پنج سالگی منصب امامت شیعیان را عهده دار شدند. آن بزرگوار پس از سپری شدن دوران غیبت با تشکیل حکومت عدل جهانی احکام الهی را در سرتاسر زمین حاکمیت خواهد بخشید.
آخرین امام شیعیان در پانزدهم ماه شعبان 255 ق، علی رغم مراقبت های ویژه مأموران حکومت عباسی، در خانه امام عسکری علیه السلام چشم به جهان گشودند. تولد مخفیانه آن حضرت بی شباهت به تولد حضرت موسی علیه السلام و حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام نیست. همان گونه که این دو پیامبر بزرگ الهی تحت شدیدترین تدابیر امنیتی فرعونیان و نمرودیان به اراده خداوند و به سلامت در کنار کاخ فرعون و نمرود متولّد شدند، حضرت مهدی(عج) نیز در حالی که جاسوسان و مأموران خلیفه عباسی تمام وقایع خانه امام یازدهم علیه السلام را زیر نظر داشتند، در کمال امنیت و بدون آن که دشمنان بویی ببرند، در سحرگاه روز جمعه نیمه شعبان قدم به جهان هستی گذاشتند.
سیمای امام زمان حضرت مهدی (عج)
پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام هر کدام در سخنان خود به اوصاف امام مهدی(عج) اشاره کرده اند. حضرت امام رضا علیه السلام در توصیف ویژگی های چهره و سجایای اخلاقی و ویژگی های برجسته آن حضرت می فرمایند: «قائم آل محمد(عج) هاله هایی از نور چهره زیبای او را احاطه کرده است رفتار معتدل و چهره شادابی دارد. از نظر ویژگی های جسمی شبیه ترین فرد به رسول خدا(ص) است. نشانه خاصّ او آن است که گرچه عمر بسیار طولانی دارد، ولی از سیمای جوانی برخوردار است؛ تا آن جا که هر بیننده ای او را چهل ساله یا کمتر تصور می کند. از دیگر نشانه های او آن است که تا زمان مرگ با وجود گذشت زمان بسیار طولانی هرگز نشان پیری در چهره او دیده نخواهد شد».
حجت خدا
روزی عثمان بن سعید بن عمری به همراه حدود چهل نفر از بزرگان شیعه به حضور امام عسکری علیه السلام رسیدند تا درباره جانشین آن حضرت سؤال کنند و در آینده از ایجاد اختلاف در مسئله امامت جلوگیری کنند. راوی می گوید: وقتی عثمان بن سعید به حضرت عسکری علیه السلام گفت: آمده ایم تا درباره مطلب مهمی که شما به آن آگاه ترید از شما سؤال کنیم، حضرت عسکری علیه السلام فرمودند: بنشین عثمان. پس از ساعتی امام علیه السلام فرمودند: آیا می خواهید بگویم به چه منظوری آمده اید؟ همه گفتند: ای فرزند رسول خدا، بفرمایید. آنگاه حضرت فرمودند: آمده اید تا درباره حجت خدا و امام پس از من بپرسید. همه گفتند: آری. در این لحظه ناگهان پسری که چهره درخشانی چون ماه داشت و از هر حیث به امام عسکری علیه السلام شبیه بود وارد شد. حضرت فرمودند: بعد از من پیشوای شما و جانشینم این فرزند من است. مواظب باشید پس از من در دین دچار آشفتگی نشوید...
دوران زندگی امام زمان حضرت مهدی (عج)
دوران زندگی امام زمان حضرت مهدی (عج) به چهار دوره تقسیم می شود:
1) از تولد تا غیبت امام زمان حضرت مهدی (عج):
امام زمان حضرت مهدی (عج) پس از تولد حدود پنج سال تحت سرپرستی پدر بزرگوارشان امام عسکری علیه السلام به صورت نیمه مخفی زندگی کردند. یکی از کارهای بسیار مهمی که حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در این دوره انجام دادند این بود که امام زمان حضرت مهدی (عج) را به بزرگان شیعه معرفی کردند تا در آینده در مسئله امامت دچار اختلاف نشوند.
2) غیبت صغری امام زمان حضرت مهدی (عج):
پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در سال 260 ق دوره غیبت صغری آغاز شد و تا سال 329 ق ادامه پیدا کرد. در این دوره امام زمان حضرت مهدی (عج) از طریق چهار نائب به ادامه امور مردم می پرداختند.
3) دوره غیبت کبری امام زمان حضرت مهدی (عج):
این دوران از سال 329 ق شروع شد و تا زمانی که خداوند مصلحت بدانند ادامه خواهد داشت در این دوره پاسخ به پرسش ها و احکام مردم بر عهده نایبان عام آن حضرت است و حضرت نایب خاصی برای این دوره معرفی نکرده اند.
4) دوره حکومت امام زمان حضرت مهدی (عج):
پس از ظهور، امام زمان حضرت مهدی (عج) بر اساس احکام اسلام حکومت واحد جهانی تشکیل خواهند داد که در سایه آن سرتاسر عالم پر از عدل و داد خواهد شد.
صورت و سيرت امام زمان حضرت مهدی (عج)
چهره و شمايل حضرت مهدي ( ع ) را راويان حديث شيعي و سني چنين نوشته اند چهره اش گندمگون ، ابرواني هلالي و كشيده ، چشمانش سياه و درشت و جذاب ، شانه اش پهن ، دندانهايش براق و گشاد ، بيني اش كشيده و زيبا، پيشاني اش بلند و تابنده . استخوان بندي اش استوار و صخره سان ، دستان و انگشتهايش درشت .گونه هايش كم گوشت و اندكي متمايل به زردي - كه از بيداري شب عارض شده -بر گونه راستش خالي مشكين . عضلاتش پيچيده و محكم ، موي سرش بر لاله گوش ريخته ، اندامش متناسب و زيبا ، هياتش خوش منظر و رباينده ، رخساره اش در هاله اي از شرم بزرگوارانه و شكوهمند غرق . قيافه اش از حشمت و شكوه رهبري سرشار .نگاهش دگرگون كننده ، خروشش درياسان ، و فريادش همه گير " .حضرت مهدي صاحب علم و حكمت بسيار است و دارنده ذخاير پيامبران است . وي نهمين امام است از نسل امام حسين ( ع ) اكنون از نظرها غايب است . ولي مطلق و خاتم اولياء و وصي اوصياء و قائد جهاني و انقلابي اكبر است . چون ظاهر شود ، به كعبه تكيه كند ، و پرچم پيامبر ( ص ) را در دست گيرد و دين خدا را زنده و احكام خدا را در سراسر گيتي جاري كند . و جهان را پر از عدل و داد و مهرباني كند .حضرت مهدي ( ع ) در برابر خداوند و جلال خداوند فروتن است . خدا و عظمت خدا در وجود او متجلي است و همه هستي او را فراگرفته است . مهدي ( ع ) عادل است و خجسته و پاكيزه . ذره اي از حق را فرو نگذارد . خداوند دين اسلام را به دست او عزيز گرداند . در حكومت او ، به احدي ناراحتي نرسد مگر آنجا كه حد خدايي جاري گردد .مهدي ( ع ) حق هر حقداري را بگيرد و به او بدهد . حتي اگر حق كسي زير دندان ديگري باشد ، از زير دندان انسان بسيار متجاوز و غاصب بيرون كشد و به صاحب حق باز گرداند . به هنگام حكومت مهدي ( ع ) حكومت جباران و مستكبران ، و نفوذ سياسي منافقان و خائنان ، نابود گردد . شهر مكه - قبله مسلمين - مركز حكومت انقلابي مهدي شود . نخستين افراد قيام او ، در آن شهر گرد آيند و در آنجا به او بپيوندند ...برخي به او بگروند ، با ديگران جنگ كند ، و هيچ صاحب قدرتي و صاحب مرامي ، باقي نماند و ديگر هيچ سياستي و حكومتي ، جز حكومت حقه و سياست عادله قرآني ، در جهان جريان نيابد . آري ، چون مهدي ( ع ) قيام كند زميني نماند ، مگر آنكه در آنجا گلبانگ محمدي : اشهد ان لا اله الا الله ، و اشهد ان محمدا رسول الله ، بلند گردد .در زمان حكومت مهدي ( ع ) به همه مردم ، حكمت و علم بياموزند ، تا آنجا كه زنان در خانه ها با كتاب خدا و سنت پيامبر ( ص ) قضاوت كنند . در آن روزگار ، قدرت عقلي توده ها تمركز يابد . مهدي ( ع ) با تاييد الهي ، خردهاي مردمان را به كمال رساند و فرزانگي در همگان پديد آورد ... .مهدي ( ع ) فرياد رسي است كه خداوند او را بفرستد تا به فرياد مردم عالم برسد .در روزگار او همگان به رفاه و آسايش و وفور نعمتي بيمانند دست يابند . حتي چهارپايان فراوان گردند و با ديگر جانوران ، خوش و آسوده باشند . زمين گياهان بسيار روياند آب نهرها فراوان شود ، گنجها و دفينه هاي زمين و ديگر معادن استخراج گردد . در زمان مهدي ( ع ) آتش فتنه ها و آشوبها بيفسرد ، رسم ستم و شبيخون و غارتگري برافتد و جنگها از ميان برود .در جهان جاي ويراني نماند ، مگر آنكه مهدي ( ع ) آنجا را آباد سازد .در قضاوتها و احكام مهدي ( ع ) و در حكومت وي ، سر سوزني ظلم و بيداد بر كسي نرود و رنجي بر دلي ننشيند .مهدي ، عدالت را ، همچنان كه سرما و گرما وارد خانه ها شود ، وارد خانه هاي مردمان كند و دادگري او همه جا را بگيرد .
اصحاب و ياران امام زمان حضرت مهدی (عج):
1. عثمان بن سعيد عمروى (متوفاى سال 265 ق.).
2. محمد بن عثمان عمروى (متوفاى سال 304ق.).
3. حسين بن روح نوبختى (متوفاى سال 326ق.).
4. على بن محمد سمرى (متوفاى سال 329ق.).
اين چهار تن نماينده بلافصل امام زمان حضرت مهدی (عج) بودند كه در ايام غيبت صغرى، پس از شهادت امام حسن عسكرى(ع)، از سال 260 تا 329، به مدت 70 سال به ترتيب، واسطه ميان امام زمان حضرت مهدی (عج) وشيعيان ايشان بودند. اين چهار نفر به «نوّاب اربعه» مشهورند. ولى در هنگام خروج آن حضرت، 313 نفر از يارانش به او پيوسته و نخستين هسته لشكريان امام زمان حضرت مهدی (عج) را تشكيل مىدهند. علاوه بر آنان، هزاران نفر در ايام غيبت آن حضرت به اين مقام ارجمند نايل شدهاند كه بر ديگران پنهان مانده است و پنهان خواهد ماند. همچنين افراد بسيارى در ايام غيبت به محضرش شرفياب گشته و از عناياتش بهرهمند شدهاند كه در اين جا به نام برخى از آنان اشاره مى گردد:
1. اسماعيل بن حسن هرقلى.
2. سيد محمد بن عباس جبل عاملى.
3. سيد عطوه علوى حسنى.
4. اميراسحاق استرآبادى.
5. ابوالحسين بن ابى بغل.
6. شريف عمر بن حمزه.
7. ابوراجح حمامى.
8. شيخ حر عاملى.
9. مقدس اردبيلى.
10. محمد تقى مجلسى.
11. ميرزا محمد استرآبادى.
12. علامه بحر العلوم.
13. شيخ حسين آل رحيم.
14. ابوالقاسم بن ابى جليس.
15. ابو عبداللَّه كندى.
16. ابو عبداللَّه جنيدى.
17. محمد بن محمد كلينى.
18. محمد بن ابراهيم بن مهزيار.
19. محمد بن اسحاق قمى.
20. محمد بن شاذان نيشابورى.
زمامداران معاصر امام زمان حضرت مهدی (عج) :
امام زمان حضرت مهدی (عج) از زمان تولد (سال 255 هجرى) تا زمان ظهور و تشكيل حكومت جهانى، با تمام حاكمان و زمامداران كشورهاى اسلامى و غير اسلامى، معاصر بوده و خواهد بود؛ اما خلفاى عباسى كه در ايام غيبت صغراى آن حضرت بر مسلمانان حكومت راندند، عبارتند از:
1. مهتدى عباسى (255 - 256ق.).
2. معتمد عباسى (256 - 279ق.).
3. معتضد عباسى (279 - 289ق.).
4. مكتفى عباسى (289 - 295ق.).
5. مقتدر عباسى (295 - 320ق.).
6. قاهر عباسى (320 - 322ق.).
7. راضى عباسى (322 - 329ق.).
8. متقى عباسى (329 - 333ق.).
هنگامى كه امام زمان حضرت مهدی (عج) ظهور كند و قيام آزادى بخش وى فراگير شود، برخى از سلاطين و حاكمان كشورها در برابر او تواضع نموده و سر تسليم فرود مىآورند و برخى ديگر با آن حضرت، به مقابله و منازعه بر مىخيزند و پس از درگيرى، متحمل شكست و اضمحلال خواهند شد و حكومت آن حضرت، از شرق تا غرب كره زمين را فرا خواهد گرفت. در اين باره، روايات فراوانى از معصومين(ع)نقل شده است كه براى نمونه، حديثى را از امام محمد باقر(ع) بيان مىكنيم:
عَن أبي جعفر(ع) قال: القائِمُ مِنّا مَنصُورٌ بالرُّعبِ، مُؤيّدٌ بالنَّصر، تُطوى له الأرضُ وَتظهَرُ لَهُ الكنوزُ ويبلغُ سُلطانه المشرقَ والمغرِبَ ويُظِهرُ اللَّهُ دينهُ على الدّينِ كُلّه ولو كَرِهَ المُشركون فلا يَبقى على وجهِ الأرضِ خرابٌ إلّا عمّر وينزلُ روحُاللَّهِ عيسى بن مريم فيُصلّي خلفه.(1)
قيام كننده از ما منصور به رعب و مؤيّد به نصر است. زمين از براى او در نورديده شود و گنجهاى پنهان را براى او آشكار كند. سلطنت و حكومت او شرق و غرب را فرا خواهد گرفت و خداوند منان، به دست او دين خود را بر همه دينها غالب گرداند، اگر چه مشركان را خوش نيايد. در روى زمين هيچ خرابى باقى نماند، مگر اين كه آبادش كند و روح اللَّه، عيسى بن مريم از آسمان نازل شده و بر او اقتدا كند و پشت سرش نماز بخواند
از این بزرگواران تشکر وقدر دانی میکنیم که مارا در کارهای فرهنگی یاری نمودند..........1 – ریاست اداره فرهگ وارشاد اسلامی آقای رادمنش وهمکاران عزیزشان 2 _ مسئول دفتر کانونهای فرهنگی مساجد آقای قانعی فر
3_ کسبه محل ...آقای فتحی عکاس محترم ،آقای رحیمی شیرینی فروش در محل، آقای اسفنانی برق کار در محل ، ازلوازم التحریر پارسا هم تشکر ویژه مینماییم
احكام موسیقى
سؤال: در رادیو مدح ائمه طاهرین علیهم السلام با واقعه كربلا را با وزن و ساز و با لحن خوب مىخوانند . آیا استماعش جایز استیا خیر؟
امام خمینى رحمه الله: اگر غنا و موسیقى نباشد مانع ندارد
سؤال: هیئتهاى نوازنده و كسانى كه درمراسم تشییع جنازه شهداء موزیك عزا مىزنند، از لحاظ شرعى چه حكمى دارد؟ و آیا خرید و فروش آن لوازم حرام است یا خیر؟امام خمینى رحمه الله: خرید و فروش آلات لهو حرام است و موسیقى مطرب جایز نیست و صداهاى مشكوك مانع ندارد . (31)
سؤال: آیا زدن طبل و شیپور در تعزیه حضرت سیدالشهداء علیه السلام جایز است یا نه؟امام خمینى رحمه الله: اگر از آلات لهو و لعب نباشد و وهن بر مذهب هم نشود مانع ندارد .
سؤال: آیا در عزادارى سید الشهداء استفاده از طبل و دهل جایز است؟
آیت الله فاضل لنكرانى: استفاده از آلات لهو و لعب حرام است ولى طبل و دهل و امثال آن جزء این آلات نیست
نا امید ها.......... هرچند که خسته ایم از این حال ....نیا شرمنده اگر ندارد اشکال ... نیا
ما خط تمام نامه هامان کوفیست آقای گلم زبان من لال ... نیا
امیدوارها..........
هرچند نشسته ایم در این حال .......بیا
در بند و قفس فتاده، خوشحال.......بیا
ما خط ولایتیم خودت میدانی
در کوی علی ،بدون اشکال ........بیا به درون خود مراجعه کنیم ببینیم کدام حالت را میپسندیم ؟!؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
بار الها
برمحمد و آل او درود فرست و بر قیام قائم آلش تعجیل فرما ورهروان واقعی اورا چون مقام معظم رهبری(مدظله ) که بار مسئولیت جامعه را بر دوش میکشند یاری فرما چنان کن که چاره سازی تو به سود ما باشد نه به زیان ما و در امور زندگی به سود ما تدبیر کن و زبان ما را اراده مفرما و در هر کاری پیروزمان کن و دیگران را بر ما چیره مخواه .بر محمد و آلش درود فرست و ما را از ( غفلت و گناه ) به توبه که محبوب توست باز گردان و از اصرار بر گناه و خطاورزی که خوشایند تو نیست دور فرما
« مقام فاطمه ی زهرا در قیامت »
ابن عباس می گوید از امیرالمومنین علی بن ابی طالب شنیدم که فرمود : روزی رسول خدا نزد فاطمه رفت و او را محزون و ناراحت یافت فرمود دختر عزیزم چرا ناراحتی عرض کرد پدرجان به یاد صحرای محشر و ایستادن مردم در روز قیامت با بدن برهنه در برابر پروردگار افتادم فرمود دختر عزیزم آن روز ، روز بزرگی است و جبرئیل از جانب خداوند عزوجل به من خبر داد اولین کسی که زمین برای او در روز قیامت شکافته می شود و از قبر بیرون می آید من هستم سپس پدرم ابراهیم بعد از آن شوهرت علی بن ابی طالب آنگاه خداوند جبرئیل را همراه با هفتاد هزار ملک می فرستد که هفت گنبد از نور بر مزارت درست کنند سپس اسرافیل با 3 لباس کامل از نور نزد تو آمده و در بالای سرت می ایستد و تو را به اسم صدا کرده می گوید ای فاطمه دختر محمد برخیز به سوی محشرت و تو را در حالی که هیچگونه ترسی نداری و بدنت پوشیده است برمی خیزی سپس اسرافیل لباسهای کامل را به تو می دهد و تو می پوشی و زوقائیل اسبی از نور می آورد که زمام آن از لوُلوُ تازه می باشد و بر آن کجاوه ای از طلاست تو بر آن اسب سوار می شوی و زوقائیل زمام آن را می گیرد در حالیکه در پیش رویت هفتاد هزار ملک قرار دارند و در دستهایشان پرچمهای تسبیح است پس منبری از نور برایت نصب می کنند با هفت پله و در فاصله ی هر پله با پله ی دیگر ملائکه صف کشیده اند در حالیکه در دستهایشان پرچمهای نور است و حور العین در جانب راست و چپ منبر صف کشیده اند و نزدیکترین زنان به تو از جانب چپ حضرت حواء و آسیه است پس چون بالای منبر جای گرفتی جبرئیل (ع) می آید و به تو می گوید : ای فاطمه حاجت خود را بخواه در آن هنگام تو می گویی پروردگارا حسن و حسین را به من نشان بده سپس آن دو به سوی تو می آیند در حالی که از رگهای حسین (ع) خون می ریزد ، و او می گوید : پروردگارا امروز حق مرا از کسانی که به من ظلم کرده اند بازستان .
انشاالله شفاعت فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) شامل حال ما بشود
« تربیتی »
بنده ی من بیاموز که همواره پدر و مادرت را گرامی داری و آن را محترم شماری « اسراء / 23 » به پدر و مادر خود محبت بورزی و نیکی کنی « احقاف / 15 »
- نعمات ناشناختنی را شاکر باشی و از پدر و مادرت نیز تشکر کنی « لقمان / 14 »
در برابر پدر و مادر متواضع باشی و در حق آنها دعا نمایی « اسراء / 24 »
با آنها لطیف و مهربان و بزرگوارانه سخن بگویی « اسراء / 23 »
« درباره ی قرآن »
یک زن تازه مسلمان انگلیسی که فرزندش از بیماری حاد کلیوی که در رنج است برای تسکین درد فرزند خود متوسل به خواندن قرآن با صدای بلند شد و توانست درد فرزندش را کاهش دهد . دانشمندان و پزشکان دانشگاه منچستر با تحقیق بر روی این مسئله اعلام کردند به زبان آوردن کلمات معنوی حین درد کشیدن در تسکین درد موثر است .
کودکت خیلی دروغ میگه! زیرا خیلی بهش گیر میدی.
کودکت اعتماد بنفس نداره!زیرا تشویقش نمی کنی.
کودکت کم حرفه!زیرا باهاش حرف نمیزنی.
کودکت دزدی میکنه!زیرا بذل و بخشش رو بهش نمی آموزی.
کودکت ترسوست! زیرا همیشه طرفداریشو میکنی.
کودکت به دیگران احترام نمیزاره!زیرا صدات رو واسش پایین نمی آری.
کودکت همیشه عصبیه!زیرا ازش تعریف نمیکنی.
کودکت بخیله!زیرا باهاش همکاری نمیکنی.
کودکت به دیگران پرخاش میکنه!زیرا تو خشن و سختگیری.
کودکت ضعیفه!زیرا همیشه تهدیدش میکنی
کانون فرهنگی هنری ظهور .
بـه بهـانـه هفتـه مشـاغـل
چه شغلی برای چه شخصیتی مناسب تر است والدین ودانش آموزان مقطع متوسطه اول حتما بخوانند بسیار مفید است
1-شخصیت هرکس را یک سری خصلت ها تشکیل می دهد که هم آشکار هستند و هم پنهان 2-آن عده که شناخت و پندار واقعی از خود دارند در انتخاب شغل استوارتر و با ثبات ترند
3-اغلب کسانی که در مشاوره شغلی فعالیت دارند معتقدند که عوامل متعددی در انتخاب شغل دخالت دارند
4-در کشورهای اسلامی بعضی از تجارت ها وشغل ها ممنوع است تولید مشروبات الکلی حرام
5- در مشاوره شغلی عواملی مانند علایق و توانایی جسمی و روانی ، نیازهای فردی واجتماعی ، رشد شخصیت واطلاعات شغلی
6-نقش فرهنگ به طور کلی و خانواده به طور خاص در انتخاب شغل کاملا واضح است
7- خانواده های ژاپنی و آمریکایی به تجارت و مدیریت اهمیت می دهند در ایران به مشاغل پشت میز نشینی و مشاغل دولتی
8-گاهی والدین شغل خود را که سالها برای آن عرق ریخته به فرزندان خود پیشنهاد می کنند مانند هنرمندمسگر و روحانی نجار جوشکار نقاش
9-روانشناسان معتقدند زمانی که فرد هویت جنسی خود را شناخت به تدریج آرزوهای شغلی در او پدیدار می شود
10- تایلر معتقد است دختر ها به کارهای ظریف و پرحوصله علاقه مندند مانند بافندگی خیاطی دوزندگی
11- پسرها برعکس به کارهای که احتیاج به نیروی جسمانی دارد پسرکه در درس بافندگی و دوزندگی درگذشته علاقه نشان نمی دادند
12- عده ای از روانشناسان تقسیم بندی مشاغل را بر مبنای اقتصاد ،عده ای علایق و رغبت ، عده ای چگونگی خود پنداری و شخصیت و عده ای هم انتخاب شغل را یک تصمیم گیری و رفتار پیچیده دانستند
13-هات انتخاب شغل را از نظر اقتصادی مانند سیاسی ،حرفه ای،تجاری،تفریحی، کشاورزی،کارهای دستی،نظامی و رفاهی اعلام کرده
14-شغل سیاسی را –مکبران مساجد ومجریان جلسات و کنفرانس ها دسته های ورزشی هیئات مذهبی جشن ها ملی وارد عرصه می شوند کسانی دانسته که مایلند شغل سیاستمداری یا رهبری سیاسی اجتماعی گروهی شوند
15-شغل حرفه ای ، کسانی که با گفته خودشان با نون بازو و فکر خودشان ابزاری را بسازند از خلق کاری یا رفع عیب دستگاهی یا اختراع وسیله ای یا حل مشکلی لذت می برند
16-شغل تاجری، از کودکی با پدر در شغل تجارت بودند که از دیدگاه اسلام به علت فراهم نمودن نیازمندیهای انسانها همواره مورد ستایش بوده
17- شغل تفریحی ، انسانهای که برای شادکردن افراد ،خنداندن ،خواندن شعرو ترانه،سرپرست کاروان توریستی و زیارتی و مسافرتی گردشگری در این شغل موفقند
18-استرانگ روانشناس- شغل ها را براسای علایق به علوم زیستی، فیزیکی ، شغل فنی و تکنیکی ، خدمات رفاهی ، تجارت کوچک ، تجاری بزرگ ، شغل ادبی دسته بندی کرده
19-کودر روانشناس – علایق شغلی را به 10 رغبت تقسیم می کند .
1- رغبت به فضای باز، این افراد ترجیح می دهند که در محیط بسته و محدود نباشد مانند کشاورزان رانندگان ، جنگلبانان
2-رغبت مکانیکی ، تمایل دارند با وسایل و ابزاری مکانیکی کار کنند مانن تعمیر کاران اتومبیل و کارگران صنایع
3-رغبت محاسباتی ، علاقه مندند با آمار و ارقام کار کنند مانند بازرسان مالی حسابداران و کارمندان بانک
4- رغبت علمی ، دوست دارند به کشف علمی نظری یا تجربی بپردازند مانند کاراگاهان پلیس استادان فلسفه تحلیلگران سیاسی زیست شناسان
5- رغبت تماس و گفتگو ، مانند خبر نگاران فروشندگان مسئولان روابط عمومی پلیس راهنمایی و رانندگی
6- رغبت هنری ، به تولید آثار هنری و خلاقیت توجه دارند مثل نقاشان معماران آرایشگران نجارها بازیگران و کارگردان ها
7- رغبت ادبی ، کسانی که با نوشتن خواندن ، وتالیف می پردازند فیلم نامه نویسان تاریخ نویسان شاعران نویسندگان
8- رغبت موسیقایی – به کار دائمی با اصوات ، نواختن آلات موسیقی علاقه مندند مانند نوازندگان صدا برداران و تنظیم کنندگان قطعات
9-رغبت خدمات اجتماعی – علاقه مندند به مردم نیازمندکمک کنند مانند پرستاران مشاوران ، روانشناسان بالینی ، مددکاران
10- رغبت به کار دفتری - به کارهای دقیق و منظم و دقیق و با ترتیب علاقه مندند کارمندان دفتری ادارات عامل های شخصیتی که فرد شغلی را انتخاب می کند
گینزبرگ معتقد است انتخاب شغل مرحله ای تکاملی است که متاثر از تجربه های گذشته ف ارزش ها،علایق، توانایی ها ،دانایی ها فرد است که برای انتخاب شغل سه مرحله را می بایست بر شمرد
1-مرحله رویایی ، تا سن 11 سالگی ادامه دارد مربوط به آرزوها و رویاهای این دوران است کودک نقش بزرگسالی را تقلید می کند که در بازیهای آن منعکس می شود
2- مرحله آزمایشی ، از 11تا 17سالگی ادامه دارد که سعی می کند آرزوها و تمایلاتش را به مرحله ازمایش بگذارد و بدین ترتیب با مشکلات و واقعیت ها ی شغل مورد نظر خود کم و بیش آشنا می شود
3- مرحله واقع بینی – از سن 17 به بعد فرد بر اساس مراحل قبلی و تجربه های پیشین علایق واقعی خود را کشف می کند و به انتخاب شغل می پردازند .
نظریه رو _ معتقد است ارضای نیازهای اولیه و ظاهر شدن نیازهای عالی تر ، نحوه رشد ،شرایط وتربیت خانوادگی و چگونگی رابطه کودک با والدین در انتخاب شغل بازی می کند و به گروه به مردم علاقه مند و به اشیائ علاقه مند تقسیم می کند . مراحل نظریه سوپر - در مورد انتخاب شغل برچگونگی خود پنداری مبتنی است معتقد است فرد شغلی را انتخاب می کند که بازگو کننده و منعکس کننده و تصور پندار وی از خود ( خود پنداره ) باشد ویژگی خاص دیگر این نظریه توجه به مبانی فرهنگی و توانایی های فردی است و برای رشد حرفه ای مراحل زیر 1-مرحله همانند سازی – تا 5 سالگی می باشد کودک خود را با مشاغل کسانی که با آنه در تماس مستقیم بوده و برای آن مهم و قابل احترام است همانند سازی می کند مانند پزشکان و معلمان که خانواده و وسایل ارتباط جمعی موثرند
2- مرحله کسب عادات کار –بین 10 تا 15 سالگی شخص می کوشد کارهای که به او ارجاع می شود به خوبی انجام دهد می فهمد که کار یکی از راه های اظهار وجود و یکی از وسایل بهتر زیستن است
3- مرحله کسب تجربه – در این مرحله کسی که شاغل است و مسئولیتی به عهده دارد کاری را تجربه می کند کار دانش آموزان در تابستان و پول جیبی آنها تا حدی استقلال مادی پیدا می کند و می کوشد کارهای گوناگون را سبک و سنگین کرده تقلید و آزمایش کند
4- مرحله کسب مهارت های لازم و احساس مفید بودن شخص در این مرحله-مهارت لازم را می آموزد و احساس مفید بودن می کند این مرحله بین سنین 25-40سالگی واقع شده است و در آن فرد با همکاران خود به رقابت می پردازد و می کوشد بهترین و بیشترین مهارت های لازم را کسب کند تا به بالاترین مرحله شغلی برسد
5- مرحله ابقای یک زندگی سودمند زندگی شغلی فرد در سنین 40 تا 70 سالگی سیری کم و بیش ثابت را نشان می دهد و ازا میال او برای انجام دادن خدمات اجتماعی داوطلبانه و نیکوکارانه حکایت می کند فرد کمتر خود را به خطر می اندازد و بیشتر در جهت حفظ وضع موجود اهتمام می ورزد
6- مرحله باز نشستگی پس از سال های 60 تا 70 سالگی و نایل شدن به مرحله بازنشستگی فرد به طور ناخودگاه کار خود را تمام شده تلقی می کند و به فکر مرگ و دوران پس از مرگ می افتد .
سوپر در جای دیگر سه عامل مهم را در فرایند شغل دخالت دارند
1-عوامل نقشی – همان خود پنداره فرد
2-عوامل فردی - مانند هوش ، توانایی های جسمی ف علایق ، استعداد ها و ویژگی های عاطفی مانند درون گرایی یا برون گرایی عوامل محیطی _ وضع اقتصادی جامعه ، خانواده ، عرضه و تقاضا ی شغل میزان دستمزد و حقوق
جان هالند روانشناس _ می گوید انتخاب شغل بیانگر نوع شخصیت فرد است و 6 شخصیت را در جریان انتخاب انواع شغل ها معرفی می کند
1- شخصیت واگرا –کسانی که اعمال عینی را به ذهنی ترجیح می دهند مثل عکاسان
2- شخصیت هوشمند –کسانی که احساس مسئولیت خوبی دارند و بیشتر به فعالیت ذهنی می پردازند
3- شخصیت اجتماعی - که روحیه کمک کردن و برقراری ارتباط با دیگران در آنه دیده می شود
4- شخصت قرار دادی – افرادی وسواسی حسابگر و منظمی که در پی اصول و قواعد هستند مثل بازرسان
5- شخصیت هنرمندانه – احساساتی که علاقه من به بیان احساساتشان از راه هنر هستند هنرپیشگان تلویزیون
6- شخصیت کاسبکارانه _ ماجراجو که از رقابت کردن لذت می برند -مدیران اقتصاد
هرزبرگ روانشناس – می گوید بشر دو دسته نیاز عمده دارد
1- نیاز به احتراز از درد و رنج و محرومیت جسمانی و امور ناخوشایند
2- نیاز به گرایش به رشد روانی . خلاق بودن و نایل شدن به امور خوشایند
هرزبرگ پنج عامل را برای رضایت شغلی و باقی ماندن در یک شغل خاص ضرری می داند
1- موفقیت 2- شناخت 3- آزادی عمل 4- داشتن مسئولیت و اختیار 5- پیشرفت هرزبرگ 5 عامل را باعث عدم رضایت شغلی می داند 1-حقوق و در آمد 2- خط مش اداری3- روابط تحقیر آمیز 3- شرایط فیزیکی 4- محیط کار
عبادت امام علی
برخی از فضایل امام علی علیه السلام :
1-سبقت در ایمان
2- عبادت امام علی علیه اسلام
3- پایداری امام علی علیه اسلام
4- زهد امام علی علیه اسلام
5- آگاهی امام علی علیه اسلام
6- انفاق و ایثار امام علی علیه السلام
7- عصمت و طهارت امام علی علیه اسلام
8- جهاد امام علی علیه اسلام
9- همتای حضرت فاطمه علیها السلام
برخی از فضایل امام علی علیه السلام :
1-سبقت در ایمان
2- عبادت امام علی علیه اسلام
3- پایداری امام علی علیه اسلام
4- زهد امام علی علیه اسلام
5- آگاهی امام علی علیه اسلام
6- انفاق و ایثار امام علی علیه السلام
7- عصمت و طهارت امام علی علیه اسلام
8- جهاد امام علی علیه اسلام
9- همتای حضرت فاطمه علیها السلام
متن سرود بچه های کانون در نیمه شهبان 95
تا طلوع صبح فردا گل نرگس بیا مولا
تو شب ظلمت غمها تو مثه نوری تو دلها
پر عطر و بوی گلها تو بیا تا بشه دنیا
تو تموم آسمونها تویی تک ستاره آقا
گل زهرا گل زهرا دل من عاشق و شیدا
تا طلوع صبح فردا گل نرگس بیا مولا
مژده که میباره بارون رو سره دشت و بیابون
شده کوچه ها چراغون همه ی لبها غزلخون
خدا!کی میاد آقامون بشه مهمون دلامون
گل زهرا گل زهرا دل من عاشق و شیدا
تا طلوع صبح فردا گل نرگس بیا مولا
گل زهرا گل زهرا دل من عاشق و شیدا
تا طلوع صبح فردا گل نرگس بیا مولا
گل زهرا گل زهرا دل من عاشق و شیدا
تا طلوع صبح فردا گل نرگس بیا مولا
ای همه دار و ندارم ای نسیم نوبهارم
اگه تو بیای کنارم دیگه من غمی ندارم
ماه شبهای تارم تو رو من چشم انتظارم
گل زهرا گل زهرا دل من عاشق و شیدا
تا طلوع صبح فردا گل نرگس بیا مولا
سروناز قد خمیده روی خورشیدُ ندیده
میونه خارا اسیره داره از غمت میمیره
چشم به راهه تو میشینه روی ماهتو ببینه